Kolej Matterhorn Gotthard (MGBahn) i Stadler pochwaliły się pierwszym egzemplarzem EZT z rodziny Orion wyposażonym w nowy system hamulcowy. Zmiany konstrukcyjne czynią go najszybszym na świecie pojazdem kolei zębatej.
Jak podkreśla producent, osiągnięcie tego wyniku było możliwe dzięki nowo opracowanemu systemowi hamowania, nazwanego v+. W celu wdrożenia nowego rozwiązania przewoźnik zawarł ze Stadlerem partnerstwo innowacyjne ze wsparciem finansowym szwajcarskiego rządu federalnego.
Do testów wykorzystano jedną z 11
jednostek Orion, dostarczonych ostatnio MGBahn przez Stadlera. W związku z pomyślnym wynikiem prób i uzyskanym dopuszczeniem do eksploatacji doposażenia ma doczekać się cała seria. Również nowa partia 25 Orionów, których odstawy mają rozpocząć się w przyszłym roku, będzie już w całości wyposażona w system v+.
Przewidziano eksploatację wyposażonych w system jednostek na linii Andermatt – Göschenen w kantonie Uri, na której największe nachylenia toru wynoszą 181‰. Dotychczas pociągi podczas jazdy w dół musiały zwalniać tu do 21 km/h. Teraz możliwa stała się podróż z prędkością 30 km/h. Przekłada się to na skrócenie czasu jazdy o 4 minuty (z 15 do 11 minut). Dzięki temu z kolei MGBahn może obsługiwać linii w takcie półgodzinnym, wykorzystując jeden EZT, a nie – jak poprzednio – dwa.
– Nowy system kolei zębatej przynosi znaczącą wartość dodaną zarówno przewoźnikowi, jak i pasażerom. Zalicza się do nich krótszy czas podróży oraz bardziej efektywne wykorzystanie taboru, a w konsekwencji – większa stabilność rozkładu jazdy. Również inni operatorzy kolei zębatych mogą korzystać z tego rozwiązania , kupując nowe pojazdy – mówi główny inżynier w dziale pojazdów projektowanych na miarę w Stadler Rail Christoph Leiterer.